Saturday, February 20, 2010

Pelik dan takut karenah manusia

"fuuh...letih gak ek angkat barang turun naik, nasib baik ada trolley usim ni..senang sikit angkat barang." kata fizi kepada saya.

"tu la pasal kalau angkat satu-satu..mampus la mcm ni" kataku pada fizi.
"wei, kita relax dulu la letih sangat ni." sambil minum air jagung bismillahirahmanirrahim.
"eh perempuan zaman sekarang macam-macam la, x macam dulu." aku dah serik la, lain la ko hebat..hahahaha.
lantas fizi menyapa pak guard turut duduk sama minum bersama kerana cuaca agak panas ketika guard lalu dekat kami duduk.



saja nak mulakan cerita dengan dialog tadi. Baru-baru ni saya dan fizi lebih dikenali kawan rapatnya dengan chapat dan lagi 2 orang rakan telah berkerja catering di usim under Mama cafe semasa semester break. Mama cafe dikenali ramai di USIM ni.
ketika saya dan fizi duduk berehat dan terlibat sama seorang jaga usim atau pun pak guard ada duduk bersama sementara nak tunggu peserta AADK habis majlis penutup. ketika tu la ntah mcm mana di pertengahan perbualan tu, kami bercerita tentang pelajar usim.

Alkisahnya, ni acik nak cerita ni ada seorang abang pelajar perempuan ni datang nak jemput adiknya bawa balik kampung sebab dah 3 bulan x balik rumah. Keluarga pelajar perempuan tidak ada di situ, hanya abang dia je ada. Kata abang tu, adik dia dah mengandung 2 bulan. saya dan fizi terkejut la, maklumla di kampus kita jarang berlaku cerita macam ni. Sebab tu la abang dia datang nak bawa balik adik dia lama sangat x balik rumah. kisah ni dijadi pengajaran. Tiada kena mengena dengan hidup dan mati hehehe. sambung lagi...

Lepas tu adik dia berjaya la bawa balik, si perempuan ni x tahu yang keluarga dia ada tunggu kat tempat lain. Nak di jadikan cerita masa dalam perjalanan bawa balik bersama keluarga dia, ada roadblock lak...kantoi situ la sebabnya adik dia x bawa kad pengenalan. Kena tahan di lokap Polis Nilai, adik dia balik ke asrama nak ambil kad pengenalan. Lepas dari tu adik dia x turun-turun bawah, kawan2 dia kata dia duduk dlm tandas kunci pintu.! si abang ni kata, x pe la biarkan dulu kami balik rumah dulu la nanti kami datang semula. Lepas dua minggu adiknya x dapat dihubungi lagi. Bila pihak penyelia periksa, nama pelajar tadi telah lama dibuang universiti dan pelajar tahun akhir. Kata guard tu, pelajar tu cantik lawa, kecil-kecil je orangnya, Kini si adik tadi dan keluarganya x pasti sama ada keluarga tadi jumpa ke tidak adiknya sekarang. si teman lelaki tadi dari Taiping perak. Pelajar tu Kelantan. PENGAJARAN buat teman-teman, kawan-kawan terutama perempuan.


Cerita kedua berlaku di stadium Nilai

Ni cerita kita2 je yea..kata si dia.

Hari tu dapat tangkap perempuan dan lelaki bangla tengah main "snooker" dalam kereta. yang si perempuan ni isteri orang. Si bangla pula datang dari Batang kali, nuu jauh sana nu naik motor je datang Nilai. Bila di tanya berapa kali main "snooker" macam ni, si bangla jawab sebulan sekali akan turun ke nilai jumpa dengan si perempuan ni bermesra sama-sama. Si dia menceritakan, si perempuan ni dah ada suami, mereka telefon la suaminya suruh datang ke tempat kejadian, yang peliknya si isteri cakap pada suaminya yang dia nak pergi kerja, tanpa diduga isteri buat kerja haram dengan lelaki BANGLA!

aku dan fizi mendengar dengan teliti, hatiku terasa geram apa nak jadi dedngan zaman sekarang.
yea..memang betul laki kuat nafsu seks, tapi lelaki memikir sebelum buat. Zaman sekarang handset ada, teknology dan kecanggihan ada negatifnya. macam-macam leh terjadi.

Bukan sekadar USIM je jadi gini. IPTA/S lain lagi teruk, kita bernasib baik bilangan kes kurang kerana "kita" masih ada Iman dan pengetahuan Agama. Amiin.

Aku terasa takut nak manghadapi kehidupan berumah tangga dan pengalaman-pengalaman lepas turut membuatku tidak yakin dengan perhubungan. Oleh itu, sama-sama la tingkatkan keimanan dan akhlak kita, lelaki yang baik untuk perempuan yang baik dan sebaliknya.




2 comments:

  1. nafsu yg tidak di dinginkn dgn kekuatan dri akan hanyut spt cite di ats.tidak kire dh berkeluarga mahupn ad ank sekalipn..ble nafsu menguasai dri,padah jwbnye..khusus kpd mereka yg ber'couple',ingtlah bhwa di antara anda berdua akan wujud ketiga..jika anda tidak kuat utk melwan,nasihat sy xperlu ber'couple'..Allah dh aturkn jdh masing2,jika anda ykin 'dia' adalah jodoh anda,segeralah kwin..sy nasihat ats dri sy juga..sekian :)

    ReplyDelete
  2. terbaik ar star aniss. bgus anis...tQ bg peringatan..

    ReplyDelete